|
|
Experter svarar på dina frågor
Wei frågar:
Vattenskada och felaktig golvbrunn – vem ansvarar?
Jag köpte en lägenhet för ett par år sedan, men gjorde inte någon besiktning i samband med köpet. Nu har jag upptäckt en vattenskada i badrummet. Det har gjorts en besiktning av en sakkunnig besiktningsman som säger golvbrunnen är konstig. När vi köpte lägenheten, stod det i den objektsinformation mäklaren gav oss att lägenheten var stambytt. Vi frågade föreningen, men de svarade att det inte är stambytt, utan endast stamrenoverat. Kan jag kräva ersättning från mäklaren på grund av den felaktiga beskrivningen i den information vi fick.
Jörn Liljeström svarar:
Ett eventuellt dolt fel ska reklameras till säljaren. Du kan försöka få ersättning, men tänk på att ett dolt fel som upptäckts så sent kan vara svårt att med framgång driva rättsligt. När det gäller ansvaret för golvbrunnen bör du kontrollera bostadsrättsföreningens stadgar, där framgår det om golvbrunnen är bostadsrättshavarens ansvar. Är det så innebär det att bostadsrättshavaren på egen bekostnad ska reparera felet. Detta gäller oavsett om det var ett fel som fanns vid köpet eller inte. Om det var fel vid köpet kan bostadsrättshavaren kräva ersättning av säljaren.
| |
|